Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2013

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ



ΚΕΙΜΕΝΟ
Ο ανεστραμμένος κόσμος
Οι πρόσφατες τραγικές ιστορίες με μωρά -το ένα που πέθανε λόγω υποτιθέμενης έλλειψης φροντίδας από τη μητέρα του και το άλλο που ακρωτηριάστηκε από ειδικευόμενη φοιτήτρια νοσηλευτικής- έφεραν και πάλι στην επιφάνεια, με τις πολλές διαφορετικές εκδοχές τους, το πρόβλημα της χαοτικής σπασμωδικής διαχείρισης της πληροφορίας, τη ροπή στην υπεραπλούστευση, τη φρίκη και τη βία που πολτοποιούν την πραγματικότητα, εν τέλει την αδυναμία των μέσων ενημέρωσης να μεταδίδουν πάντα ειδήσεις κοντά στην αλήθεια.
Στην πρώτη περίπτωση, αποτυπώθηκε ένα πλήθος από αιτίες για τη ραγδαία επιδείνωση της υγείας του 34 ημερών βρέφους που μεταφέρθηκε εσπευσμένα από τη Λέρο στην Κρήτη, όπου κατέληξε. Ότι ο παιδίατρος είχε αποκλειστεί στην Κω και η μητέρα έψαχνε αγωνιωδώς μέσω Ίντερνετ συμβουλές από άλλες μητέρες για την αντιμετώπιση της κατάστασης του παιδιού της, ότι ο παιδίατρος δεν έλειπε και ότι το μωρό μεταφέρθηκε από τους νεαρούς γονείς του στο νοσοκομείο σε κατάσταση ασιτίας και εντελώς αφρόντιστο, ότι η μητέρα αντίθετα είχε ακολουθήσει κατά γράμμα τις συμβουλές του νοσοκομειακού γιατρού...
Στη δεύτερη περίπτωση, μεταδόθηκαν επίσης δύο διαφορετικές μεταξύ τους εκδοχές για τις συνθήκες υπό τις οποίες συνέβη το ατύχημα στο Νοσοκομείο Μυτιλήνης. Η μία αναφέρει ότι η φοιτήτρια έκοψε την πρώτη φάλαγγα του δακτύλου του βρέφους στην προσπάθειά της να αφαιρέσει τον ορό, στη συνέχεια πέταξε το κομμάτι του δακτύλου, έκλεισε με αιμοστατικές γάζες την πληγή και παρέδωσε το μωρό στους γονείς του χωρίς να αναφέρει τι είχε συμβεί. Στο σπίτι τους πλέον, εκείνοι ανακάλυψαν την πληγή. Η άλλη εκδοχή αναφέρει ότι η μητέρα του 5,5 μηνών βρέφους ήταν παρούσα στο συμβάν. Η νεαρή φοιτήτρια επιχείρησε να αφαιρέσει την «πεταλούδα» από το χέρι του μωρού, η μητέρα τής είπε «εάν δεν ξέρεις, άσ’ το», όμως εκείνη επέμεινε. Από λάθος χειρισμό κόπηκε το δάχτυλο του παιδιού και έπεσε στα πόδια της...
Επιφανειακή ή καμία διασταύρωση στοιχείων, από προχειρότητα, από έλλειψη επαγγελματισμού, αλλά και λόγω του ανταγωνισμού για την «πρωτιά» στη μετάδοση της είδησης. Κάθε πλευρά των εμπλεκομένων στο συμβάν παρουσιάζει τη δική της βολική εκδοχή των γεγονότων και το ειδησεογραφικό μέσο καταγράφει και μεταδίδει, με την ταχύτητα του φωτός, ασύνδετα, ανεπιβεβαίωτα τμήματα της είδησης, κατά πρώτον στο φιλόξενο αχανές Διαδίκτυο.
Μεγάλη απόσταση τα χωρίζει από τα προϊόντα ενδελεχούς έρευνας. Όμως και σ’ αυτήν τη περίπτωση, πόσο αποτελούν μια απολύτως πιστή αποτύπωση των γεγονότων; Ο λόγος του μέσου, ο τρόπος σύνθεσης των πληροφοριών, οι τεχνικές «συσκευασίας» της είδησης ώστε να διαβαστεί ως μια ιστορία με συνοχή «χτίζουν» μια προσομοίωση της πραγματικότητας, αλλοιώνουν τις αναλογίες του υπαρκτού, εμβαπτίζουν το συμβάν στον μύθο.
Εντελώς διαφορετικά είναι τα πράγματα εάν η είδηση είναι διαστρεβλωμένη ή ψευδής. Τότε εξουδετερώνεται πλήρως ο βιωμένος κόσμος και αντικαθίσταται από ένα ρευστό πλαστό σύμπαν. (Τασούλα Καραϊσκάκη, Καθημερινή, 9-2-13)
ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1.      Να αποδοθεί το περιεχόμενο του κειμένου σε μια περιεκτική παράγραφο των 100 περίπου λέξεων (25)
2.      ΄΄ Εάν η είδηση είναι διαστρεβλωμένη ή ψευδής,  τότε εξουδετερώνεται πλήρως ο βιωμένος κόσμος και αντικαθίσταται από ένα ρευστό πλαστό σύμπαν΄΄:  Να αναπτυχθεί η άποψη σε μία παράγραφο (80-100 λέξεις)
3.      α. Ποιο ρηματικό πρόσωπο επιλέγει η αρθρογράφος και γιατί;
β. ΄΄ Κάθε πλευρά των εμπλεκομένων στο συμβάν παρουσιάζει τη δική της βολική εκδοχή των γεγονότων και το ειδησεογραφικό μέσο καταγράφει και μεταδίδει, με την ταχύτητα του φωτός, ασύνδετα, ανεπιβεβαίωτα τμήματα της είδησης, κατά πρώτον στο φιλόξενο αχανές Διαδίκτυο΄΄: Να γίνει η σύνταξη παθητική και να δηλωθεί η σημασιολογική της διαφορά από την ενεργητική.
4.      Να δοθεί μία συνώνυμη για κάθε λέξη του κειμένου με έντονη γραφή.
5.      α. Να προσδιοριστούν η δομή και ο τρόπος ανάπτυξης της 2ης παραγράφου του κειμένου.
β.  Να δικαιολογηθεί η χρήση των εισαγωγικών στην 3η και 5η παράγραφο του κειμένου.
6.      Να γίνει διάκριση του γεγονότος από το σχόλιο στην 1η παράγραφο του κειμένου.
7.      Υπόθεσε  ότι με ομιλία σου στη Βουλή των Εφήβων αναφέρεσαι στους λόγους διαστρέβλωσης μιας είδησης και στις επιπτώσεις του γεγονότος αυτού στην ομαλή λειτουργία της δημοκρατίας (500 περίπου λέξεις).
καλή δύναμη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου