Πέμπτη 14 Μαρτίου 2013

ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ: ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗ Β ΛΥΚΕΙΟΥ



ΚΕΙΜΕΝΟ
Ψάρεμα δεδομένων στο facebook
Ανησυχία σε εκατομμύρια χρήστες του facebook προκαλούν τα πορίσματα μεγάλης έρευνας του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, που αποδεικνύει πόσο εύκολο είναι για οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο να «ψαρέψει» ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες μέσα από τα προφίλ της δημοφιλέστατης υπηρεσίας κοινωνικής δικτύωσης.
Χρησιμοποιώντας ειδικά προγράμματα, οι επιστήμονες του Κέιμπριτζ μελέτησαν εξονυχιστικά τα προφίλ 58.000 χρηστών προκειμένου να καταλήξουν στο αν αυτοί χρησιμοποιούν ναρκωτικά, αν είναι ομοφυλόφιλοι ή «στρέιτ» και πλήθος άλλα προσωπικά δεδομένα, με εντυπωσιακά αποτελέσματα: όπως προκύπτει, οι σχετικά απλοί αλγόριθμοι βρήκαν τις σεξουαλικές προτιμήσεις των χρηστών σε ποσοστό 88%, τη θρησκεία ή την πολιτική τους τοποθέτηση σε ποσοστό 80%, αλλά και την ψυχολογική τους σταθερότητα σε ποσοστό έως και 75%.
Έχει, μάλιστα, ενδιαφέρον πως οι πληροφορίες αυτές «αλιεύονται» ακόμη και όταν οι χρήστες προσπαθούν να τις κρύψουν: για παράδειγμα, μόλις το 5% των γκέι χρηστών που «ψάρεψε» με επιτυχία το πρόγραμμα είχαν οποιαδήποτε σχέση με ομοφυλοφιλικές οργανώσεις.
Τι σημασία έχουν όλα αυτά; Όπως εξήγησε ο συντάκτης της έκθεσης, Μιχάλ Κοσίνσκι, τις ίδιες τεχνικές και προγράμματα με αυτά που χρησιμοποίησαν οι πανεπιστημιακοί ερευνητές αξιοποιούν καθημερινά εταιρείες μάρκετινγκ και διαφημιστικές, προκειμένου να τοποθετήσουν τον κάθε χρήστη σε κατηγορίες για στοχευμένη διαφήμιση. «Εμείς χρησιμοποιήσαμε γενικά πολύ απλές και κοινότοπες μεθόδους συλλογής δεδομένων. Οι μεγάλες εταιρείες μάρκετινγκ είναι βέβαιο πως ξοδεύουν πολύ περισσότερο χρόνο και χρήμα για τον ίδιο σκοπό, και άρα μπορούν να πετύχουν ακόμη ακριβέστερες προβλέψεις», αναφέρει ο Κοσίνσκι.
Το online «ψάρεμα» προσωπικών δεδομένων μέσα από το facebook και όχι μόνο εξελίσσεται σε «big business». Για παράδειγμα, όπως αναφέρουν οι «Financial Times», οι υπολογιστές της βρετανικής online τράπεζας Wonga παίρνουν «αυτόματα» αποφάσεις για τη χορήγηση ή όχι πίστωσης, αναλύοντας τα δεδομένα των αιτούντων από το προφίλ τους στο facebook, ενώ η μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ Tesco διαφημίζει ήδη στοχευμένα την «πραμάτεια» της με βάση το προσωπικό ιστορικό αγορών του κάθε χρήστη! (Γ. Τσιάρας, Η Εφημερίδα των Συντακτών, 14-3-13)
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Α. Να αποδοθεί το περιεχόμενο του κειμένου σε μια περιεκτική παράγραφο των 80-90 λέξεων.
Β. 1. ΄΄ Έχει, μάλιστα, ενδιαφέρον πως οι πληροφορίες αυτές «αλιεύονται» ακόμη και όταν οι χρήστες προσπαθούν να τις κρύψουν΄΄: Να σχολιαστεί η άποψη σε μία παράγραφο των 100 περίπου λέξεων.
     2.  Να δηλωθούν τα δομικά συστατικά και ο τρόπος ανάπτυξης της τελευταίας παραγράφου του κειμένου.
     3.  Να δικαιολογηθεί η χρήση των εισαγωγικών και του θαυμαστικού σε όλο το κείμενο.
     4.  α.  Να διαχωριστεί το γεγονός από το σχόλιο στην 1η παράγραφο του κειμένου.
         β.  Να δοθεί ένας τίτλος με αναφορική  χρήση της γλώσσας.
    5.  Να δοθεί μία συνώνυμη για κάθε λέξη του κειμένου με έντονη γραφή.
Γ. Με μία δεκάλεπτη περίπου ομιλία σου (500 περίπου λέξεις) σε μαθητές των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού και των πρώτων του Γυμνασίου της περιοχής σου αναφέρεσαι στους κινδύνους που εγκυμονεί η χρήση ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου