κείμενο
Τί
δέ; Τόδε
οὐκ εἰκός, ἦν
δ’ ἐγώ,
καί ἀνάγκη ἐκ τῶν
προειρημένων, μήτε
τούς ἀπαιδεύτους καί ἀληθείας ἀπείρους ἱκανῶς ἄν ποτε πόλιν ἐπιτροπεῦσαι,
μήτε τούς ἐν παιδείᾳ ἐωμένους
διατρίβειν διά τέλους, τούς
μέν ὅτι σκοπόν ἐν τῷ βίῳ οὐκ ἔχουσιν ἕνα, οὗ στοχαζομένους δεῖ ἅπαντα πράττειν ἅ ἄν πράττωσιν
ἰδίᾳ τε καί δημοσίᾳ, τούς
δέ ὅτι ἑκόντες εἶναι οὐ πράξουσιν, ἡγούμενοι
ἐν μακάρων νήσοις ζῶντες ἔτι ἀπῳκίσθαι;
Ἀληθῆ,
ἔφη.
Ἡμέτερον
δή ἔργον, ἦν
δ’ ἐγώ,
τῶν οἰκιστῶν τάς βελτίστας
φύσεις ἀναγκάσαι ἀφικέσθαι πρός τό μάθημα ὅ ἐν τῷ πρόσθεν ἔφαμεν εἶναι τό μέγιστον,
ἰδεῖν τε τό ἀγαθόν καί ἀναβῆναι
ἐκείνην τήν ἀνάβασιν, καί
ἐπειδάν ἀναβάντες ἱκανῶς ἴδωσι, μή
ἐπιτρέπειν αὐτοῖς ὅ νῦν ἐπιτρέπεται.
Τό
ποῖον δή;
Τό
αὐτοῦ, ἦν
δ’ ἐγώ,
καταμένειν καί μή ἐθέλειν
πάλιν καταβαίνειν παρ’ ἐκείνους
τούς δεσμώτας μηδέ μετέχειν τῶν παρ’ ἐκείνοις
πόνων τε καί τιμῶν, εἴτε
φαυλότεραι εἴτε σπουδαιότεραι.
ερωτήσεις
1. Να
γίνει αντιστοίχιση ανάμεσα στα δεδομένα των στηλών Α και Β. Ένα στοιχείο της
στήλης Β περισσεύει:
Α
|
Β
|
1.
τοὺς ἀπαιδεύτους
2.
τοὺς ἐν παιδείᾳ ἐωμένους
3.
τὰς βελτίστας φύσεις
|
α. ἑκόντες εἶναι οὐ πράξουσιν
β. ἀφικέσθαι πρὸς τὸ μάθημα
γ. ἱκανῶς ἂν πόλιν ἐπιτρπεῦσαι
δ. ἐν μακάρων νήσοις ἀπῳκίσθαι
ε.
σκοπὸν ἐν τῷ βίῳ οὐκ ἔχουσιν ἕνα
στ. καὶ μὴ ἐθελειν πάλιν καταβαίνειν
ζ.
τοὺς δέ
η.
ἀναβῆναι ἐκείνην τὴν ἀνάβασιν
θ. ἀναγκάσαι
|
2. Να
διαγραφούν οι προτάσεις των οποίων το περιεχόμενο δεν αληθεύει:
α. το αντικείμενο της Ενότητας 12
είναι το ίδιο με αυτό της Ενότητας 11.
β. όσοι έχουν λάβει την ορθή
αγωγή, αλλά παραμένουν αφοσιωμένοι μόνο στις πνευματικές τους αναζητήσεις και
απέχουν από την πολιτική δράση είναι ακατάλληλα πρόσωπα για την ανάληψη της
εξουσίας
γ. Ο φιλόσοφος συνδέει την
παιδεία με την αλήθεια
δ. ο φιλόσοφος επικροτεί τους πνευματικούς
ανθρώπους που αφοσιώνονται ολοκληρωτικά στις διανοητικές τους αναζητήσεις
ε. χαρακτηριστικά του ιδανικού άρχονται είναι η
γνώση και η πράξη
στ. ως μέγιστο μάθημα ο Σωκράτης
εννοεί τη θέαση του αγαθού
ζ. οι φιλόσοφοι βασιλείς είναι προσωπικότητες
που διαθέτουν μόνο γνώσεις, συνθετική σκέψη και αδαμάντινο χαρακτήρα
η. η παιδεία δεν είναι απαραίτητη
προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία της πόλης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου